Vendetta mot Skistar


Man ska inte skriva i affekt, det vet jag. Nu har jag lugnat mig efter att ha varit så kallat 'fly förbannad'. Skistar har nämligen ett av de mest värdelösa bokningssystem på internet jag någonsin använt mig av. Jag så som aktieägare och dessutom nyttjare av Skistars tjänsteutbud anser att detta är förfärligt. Dock ska ingen skugga falla över de stackars ungdomar som sitter i kundservice och i bokningen som får ta all skit som egentligen VD eller styrelse borde få ta. Så, Mats Årjes - kontakta mig gärna om du mot förmodan läser detta.

Att boka utrustning och liftkort är i sig en halvtaskig procedur som inte har någon stringens eller enkelhet - men jag drabbades av att inte kunna betala på nätet. Bokningen gick inte igenom och det gick inte att spara en varukorg heller. Då sitter jag där efter 30 minuters arbete och får ge upp. Att varukorgslistan gör att knappen för att komma vidare hamnar utanför skärmen och inte går att nå, det är nybörjarfel i webbutveckling. Vilken leverantör av webbtjänster har egentligen Skistar? Inkompetens i kubik.

Ger upp mitt försök i Chrome och byter till Internet Explorer. Får ihop varukorgen igen efter en del svärande. Trycker på 'Betala' och får bara ett felmeddelande igen. Kontaktar kundtjänst i en chat som inte har kompetensen att hjälpa mig. Ringer kundtjänst som meddelar att de kan ta bokningen via telefon men att de då behöver allas vikt och skostorlek. Det är då det brister för mig. Jag vill tala med någon ansvarig vilket det så klar inte finns. Det är ju meningen att kundtjänst ska vara ett fett filter mot alla de där bakom som inte kan eller gör sina jobb. Klagomål kan jag maila till kundsupport så ska de se till att det når rätt person. My ass - sure! Och det ska jag tro på?

De låter sin it-avdelning göra en provbokning med min inloggning som så klart fungerar. Men vad hjälper det mig? Och jag vet ju, så som systemutvecklare, att olika kombinationer av operativsystem och webbläsare alltid måste provas men kring det får jag inget svar - jag vet alltså inte från vilken plattform de provat.

Det hela slutar med att frugan får ta över och ringa, sitta i telefonkö och sedan manuellt berätta vad vi vill boka - ytterligare en procedur på en timme. Allt medan jag jobbar med mitt blodtryck. En kundtjänstmedarbetare ska alltså på stenåldervis sitta och mata in alla de uppgifter igen som jag lagt in två gånger tidigare. Vansinne! Jag får känslan av att detta sker alltför ofta, dessutom.

Hade det funnits alternativ så hade jag gett Skistar fingret och valt en annan leverantör. Det är inte rimligt att kunder ska behöva bli förbannade när man försöker boka en semester. Att inneha den position som Skistar har och ha en så nonchalant inställning till sina kunder är anmärkningsvärt. Jag är faktiskt delägare i bolaget och tycker att detta är skandal.

Så vad gör man åt det? Skistars bokningssystem på nätet har varit kass så länge jag kan minnas. Arbetet för den viktiga webben är konstant eftersatt och tycks inte ha något kvalitetsarbete. Är inte företagets styrelse varse om detta så gör de inte sitt jobb.

PS. Märker nu att det inte går att tömma en varukorg heller. DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?
Vendetta mot Skistar Vendetta mot Skistar Reviewed by Per Penning on söndag, februari 07, 2016 Rating: 5

10 kommentarer :

  1. Jag hade problem med Kläppens bokning i år och fick ringa och boka skidskola - så himla mycket tid och energi som går åt till att prova olika browsers etc och så får man ringa ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skistar det med förmodar jag? Jag har skickat ett mail till varenda e-postaddress jag hittat hos Skistar. Det är krig!

      Radera
  2. Dagens ilandsproblem jobbigt att boka semester:)
    Sälj om du inte gillart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är detta för imbecillkommentar?

      Radera
  3. Tålamodsprövande verkar det som, hoppas Mats hör av sig det kunde vara kul!
    Går själv en liknande rond med TeliaSonera, som inte lyckats hålla liv i fasta telefonen många dagar under 2015. Men fullt betalt vill de ha ändå minsann.... så även jag äger aktier i bolag med urusel kundvård eller förmåga att leverera tjänster.
    Men jag funderar nu på att hämnas med att som företagare fakturera dem för tjänster jag inte levererat. Öga för öga.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter som en god idé. :)

      Radera
  4. På en monopolmarknad behöver man inte ha enkla och väl fungerande bokningssystem och man behöver inte heller ha en vettig kundsupport.

    Allt kostar pengar och dålig systemutveckling är billigare än den som är bra. Okunniga ungdomar (utan både vanlig extern och intern utbildning) är billigare än kvalificerade medarbetare.

    Allt är en fråga om kortsiktiga vinster mot långsiktig värdeutveckling.
    Precis som med aktier :-)

    Besser

    SvaraRadera
  5. Äntligen någon mer än jag som förstått att Skistars bokningssystem är värre än djävulen. Vi var iväg åtta personer förra veckan och för att få ihop bokning, skidhyra osv har jag matat in alla uppgifter flera ggr om samt ringt kundtjänst fem ggr med långa köer och inkompetent personal i luren. Man får inte lösa något via mail eller chatt utan Skistar vill att man ska ringa vilket tar mycket tid. Skistars aktieägare borde ligga på, ett nytt system skulle omgående kunna spara miljontals kronor. Jag har en lista på basala saker som deras system inte klarar och all bokningsglädje är som bortblåst. Att boka en resa med Fritidsresor eller Ving är kul, att boka via Skistar är ett nödvändigt ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl sammanfattat, Simon. Att ett det ser ut så här - fortfarande - efter så många år.

      Radera

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Drivs av Blogger.