Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte.

Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprakt …

Tjock och fattig?

Jag är sedan ganska länge medlem i Viktklubben på Aftonbladet. Jag är inte direkt tjock men jag har några kilon för mycket som jag vill bli av med. Däremot har det inte fungerat så bra för mig, troligen för att motivationen har brustit samt att jag är en 'gottegris'.

Men nu ska jag på det igen! Efter Kretaresan visade vågen 'all time high' och byxorna passade illa.

Detta är ju också en fråga som berör ekonomi. Om jag käkar ett äpple istället för en glass som mellanmål så sparar jag pengar. Detsamma gäller med middagsmaten. Grönsaker är billigt och nyttigt, det går finfint att laga billiga måltider fulla med nytta.

Ett favoritexempel är filé kontra karré. Det senare är betydligt billigare än det första. Och godare om man tillagar det rätt! Vilket är lätt att inte göra. Skillnaden ligger i att filé ska tillagas under kort tid, karré under längre tid. Så när man ska laga middag och väljer karré ska man BÖRJA med att steka karrén (i stekpanna eller ugn) så den får fin färg, sedan sänka värmen och låta den puttra vidare. Därefter börja med potatis, ris eller vad som ska vara till. Jag lovar er att efter ni provat detta så är det tveksamt om ni väljer filé nästa gång!

Jag väger idag 85 kg. Målet är 77 kg eller, om jag tränar mycket, gå i ett par byxor som jag hade när jag var 25 år. Receptet heter: 'Inga kakor, ingen läsk, inget godis'.

Och jag har lagt upp en belöning som motivation. Jag tror på positiv feedback även till sig själv.
Så här lägger jag upp en plan:
  • Mål (Jag väger 77 kg)
  • Måldefinition (När vågen visar 77 kg har jag klarat det)
  • Belöning (Unna mig en ny uppsättning kläder)
  • Handlingar (ex. äta regelbundet)
  • Delmål (viktigt om planen spänner över lång till, som ex. sparande)
  • Definiera hinder, problem (ex. jag äter fel - gör en lista)
  • Definiera vad som krävs för att lyckas (ex ta mindre portitioner)

Detta fungerar även med sparande. Pinsamt att säga, men jag har ingen sparplan! Måste åtgärdas..

Kommentarer

Populära inlägg