Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

Bildrulle

Häpp! Jag har köpt en bil.

Jag fick ett bra pris på en SAAB som är fem årsmodeller nyare och 10 tusen mil kortare än vår äldsta kärra. Nu ska jag försöka avyttra den gamle lopplådan på Blocket och mina förhoppningar är att inte behöva lägga mer än tjugofem tusen riksdaler emellan. Det känns bra. Den nya bilen har anti-spinn, vilket jag har saknat i den gamla.

I mina månadskalkyler har jag med våra personbilar som en reell tillgång. De går att avyttra till en hyfsad slant. Samtidigt så blir det därmed också tydligt att värdeminskningen på bilarna drar ned plussidan - om vi inte kompenserar genom sparande. Det är väl en god idé?

Jag har valt en rak värdeminskning á 10% per år för enkelhetens skull. Detta fungerar väl eftersom vi oftast kör våra bilar minst 5 år. Därmed har vi inte heller en fast avskrivningstid utan ett restvärde hänger med hela vägen.

Oavsett hur man vänder och vrider på poletten, så är personbilarna en dryg utgift varje månad. Så pass dryg att om det blir en flytt till byn att kanske en bil får stryka på foten. Vem vet?

SAAB hade våra föräldrar när vi var små, flera olika SAAB 96. Från 2-taktaren, den så kallade oljeeldade bongotrumman, till V4:or. Att vi fick plats fem personer samt resebagage på semestrarna är ett mysterium.

Senare hade jag själv en V4:a som gick som ett spjut. Med sina 63 hästar var den ingen racerbil men motorljudet är än idag en vacker sång i mina öron. Ratt växel - prima! Frihjul - underbart. Däremot fungerade inte värmen i bilen, utan den stod alltid på fullt. Lite jobbigt på sommaren.

Lyssna på SAAB:ar kan du göra här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. hosst host....du vet väl att Saab 9-3 och Opel Astra idag är samma bil förutom kaross, inredning och ljudisolering

    och att dte skiljer ca. 70 papp på en ny bil mellan märken på huven

    SvaraRadera
  2. Det är ju tur att du får känna nostalgi.

    Min Saab 9-3 från 03 pajade totalkollapsade efter en månad i min ägo, tur att det var kvar begagnat garanti, annars hade reparationskostnaderna gått på 25 lakan.

    Trevligt hr penning då följer vi varandra, då min bilflotta är en Opel Vectra Kombi samt den berömda Saaben.

    Cristoffer, tycker 70 papp lät lite.

    SvaraRadera
  3. Visst ska bilen vara med bland tillgångarna, jag har til och med gått så långt att jag betalar ränta till mig själv för att få en korrekt bild av vad bilen egentligen kostar....hade jag den inte skulle jag ju trots allt kunna ha 150tkr i aktier istället och få utdelningar och värdeökning

    Tycker värdeminskningen låter låg, jag skulle snarare säga 20% dock inte rak utan 20% av restvärdet. Skulle kanske tro att över 5år är den mest korrekta siffran kring 15% men jag skulle hellre avrunda uppåt än neråt därifrån.

    SvaraRadera
  4. Cristoffer, så är det säkert. Vi har en Opel men sätena är helt kass jämfört med SAAB:ens.

    Mera kosing, vår är en 9-5:a ;)

    Anonym, du straffar sig själv hårt. ;) Ja, jag kanske borde ta en titt en gång till på hur jag ska räkna på värdeminskningen.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Bilar är ett riktigt elände, men svårt att vara utan. Tappar i värde alltför snabbt.

    SvaraRadera
  6. Ajdå, då måste jag byta SAABen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg