Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte.

Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprakt …

Tjocka pojken

Kära Kerla visade sig ju ha viss erfarenhet av strävan mot viktkontroll, och pekade ut riktningen för mig mot GI. GI betyder visst glykemiskt index.

Utan att lägga för mycket krut på ett område jag inte behärskar så har jag trots allt läst till mig att livsmedel med högt index får bukspottkörteln att tillverka mycket insulin, lågt index betyder att mindre insulin kommer ut i kroppen. Mat med lågt GI håller insulinet på en jämnare nivå. Du känner dig mätt och alert längre. Insulin är det enda hormon som kan producera egna fettceller. Så äter du både för mycket och mat med högt GI blir du snabbare fet. Comprende?

Jag jobbar nu med den så kallade sockeravvänjningsfasen. Den första fasen varar i fem veckor och under de här veckorna ska jag minska min socker- och kolhydratkänslighet, eller snarare mitt sug, och därigenom reglera min aptit. Genom att börja med att ta bort allt socker i min kost och gradvis ta bort mer och mer av det som skapar suget, t.ex. spannmål, stärkelserika rotfrukter och söta frukter, blir jag 'sockeravgiftad'. Låter ju väldans bra!

Vecka 1 ska jag ta bort allt socker i min kost. Huga! Så nu måste jag läsa det finstilta på förpackningar efter dolt socker, få bort alla tillsatta, energigivande sötningsmedel som kan finnas i läsk, bröd, sylt, glass och liknande. En utmaning. Upp till 3 frukter om dagen får jag lov att tugga i mig, dock, som kompensation.

Så här kommer jag, den lättare, smartare och rikare Per Penning!

På bilden - en HD Fat boy..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  1. Själv använder jag mig av den hårdare modellen GI-noll. Det innebär att jag i princip inte äter livsmedel som innehåller kolhydrater alls. Nu fungerarar ju inte det för även mejeriprodukter innehåller lite kolhydrater, men jag minimerar intaget.

    Enligt de tankegångarna är frukt
    no no. Titta in på Johannas kost där hon diskuterar om frukt är nyttigt. ;)

    När man följt en sån här modell ett tag så börjar man bli väldigt kritisk till den mat man äter eftersom till och med en del vispgrädde innehåller tillsatser.

    Jag har blivit av med alla "slutaröka" kilon och gubben har tappat 10 kilo över sommaren. Vårt intag av smör och vispgrädde kan nog få sveriges dietister att gråta ;)

    SvaraRadera
  2. Smör och grädde är alltså i sin ordning? :P

    SvaraRadera
  3. Jäpp, om man bara tar bort kolhydraterna så blir det svält ;)

    Så vi ersätter med fett. Smör, grädde, nötter. Det är verkligen förvirrande i början.

    Nej tack, jag bantar och äter inte fullkornsbröd - har ni någon vispgrädde? :)

    SvaraRadera
  4. Det är ju lite extremt att sluta med kolhydrater helt och hållet, men de flesta människor skulle nog må bättre av att minska på dem. Det är olikt hur mycket man reagerar på dem. Det är väl egentligen en gammal kunnskap i ny dräkt. Man skal styra undan potatis och brödskivor, sa alltid min gamla mor. Att bara stoppa i sig fett och proteiner är säkert slankande för stunden, men näppe nyttigt i längden. Vi är trots allt människor och skall inte fördubbla storleken på våra kroppar på kort tid. Det skall däremot kalven göra, och därför behöver den massa proteinrik mjölk.

    SvaraRadera
  5. Hmm.. bröd ja. Jag måste bara ha bröd. Vilket sorts bröd funkar? Smör på mackan? Pålägg?

    SvaraRadera
  6. Grovt knäckebröd är bra.

    SvaraRadera
  7. Glömde visst pålegget-magra kalkonprodukter, mager ost. Smör eller inte smör? Det kommer an på vilket pålegg man har på. Det ska ju helst smaka lite bättre än en gammal torr fiberplatta....... Men jag ivrar för motion i tillägg. Orkar man inte jogga, så gör snabba promenader underverk. Speciellt i skogen (bodde inte du i skogen?) där du använder hela kroppen när du går.

    SvaraRadera
  8. Ja, motionera, det kontot måste jag öka på.

    SvaraRadera
  9. Vill nog protestera lite mot Grön här. Om man minskar på kolhydrater så måste man öka på fettet annars blir det svält. Använd därför feta produkter och inte magra om du minskar på kolhydrater.

    Svält ger ju snabba fixar men fungerar inte i längden.

    Det finns många varianter på GI/LCHF men jag tror alla är överens om att man inte ska öka proteinmängden. Mjölk är för den delen inte speciellt proteinrikt så det behöver man inte oroa sig för (3g / dl). Sen dricker de flesta som drar ner på kolhydrater inte mjölk för att det innehåller mycket kolhydrater i förhållande till fettmängden. De föredrar vispgrädde ;)

    Jag tror att vi kommer att se en förändring i kost-tänket även från dietisternas håll. Det så kallade metabola syndromet gör att vi har en ökande mängd människor med hälsoproblem. Detta verkar vara kopplad till kolhydrater.

    Promenader är bra för hälsan men vill du gå ner i vikt så är det gängse rådet att styrketräna.

    SvaraRadera
  10. Variation är väl ordet här. Kerla har ju rätt i att man bränner fett genom styrketräning. Men du förbränner också fett genom långsamma aktiviter över tid, tex långa cyckelturer. Men vanlig motion förbränner också kolhydrater, samt är bra för hjärtat, blodomloppet och tarmfunktionen. Generellt har vi ju nytta av både styrketräning och konditionsträning. Sen påstod jag inte att Penning skulle svälta sig precis. Jag menar att det är bättre att äta lite av rent smör än att diverse konstiga blandningsprodukter. Och måste man ha sötningsmedel så är lite socker bättre en konstgjorda sötningsmedler. Kroppen behöver en varierad kost. Mycket grönsaker, och lite protein och fett.

    SvaraRadera
  11. Grön: Håller med dig om att det är bättre med smör och socker än margarin och sötningsmedel.

    Absolut att promenader är bra för hälsan.

    Per - är det inte dags för en hund?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg