Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

Vederlagd idiot? Eller antagen?

Vad tycker du om reklam? Finns det någon reklam av godo?

På TV4 med flera så bryts ju alla sevärda program av reklam och inte alltför sällan av SAMMA reklamfilm i samma TV-program. Men snälla, jag förstod budskapet första gången?

Nej, jag är mäkta irriterad över reklamen. Ofta är den korkad. Reklamfilmerna på TV i allmänhet. Reklamen i brevlådan i synnerhet. Varför får jag ett reklamblad i A2-format med TV-apparater i skala 1:4 som ser i princip likadana ut? Och ärligt talat - en TV-apparat tillhör inte det jag köper på impuls för att jag får ett lågt pris uppkört i plytet.

Min brevlåda fylls med reklam. Ibland får inte posten plats. Och att jag har en klisterlapp på lådan med 'Nej tack - ingen reklam' spelar ingen roll. Allt skit som postverket delar ut hamnar ändå där, det anses vara 'brev'. Visserligen är det inte brevbärarens fel, men jag har haft funderingar på att aptera brevlådan.

När det som igår var fullt i brevlådan med 2 brev och resten reklam och tack vare det senare innebar att locket inte gick att stänga, vilket medförde att min dagstidning var så blöt att den liknade pappermassa - då blir jag.. ..förbannad!

Och det stoppar inte här. Till detta kommer telefonförsäljarna. Som ringer och försöker sälja mig Omega3-tabletter klockan fem på eftermiddagen då jag står med middagsgrytorna och ungarna är gnälliga av hunger. Idioter, säger jag bara.

Så, du som arbetar med reklam och råkar läsa detta. Tänk till. För jag har skaffat mig en princip och jag rekommenderar den starkt till mina läsare. Varje gång jag känner den minsta gnutta irritation över reklam så har jag bestämt mig för att inte köpa något från detta företag på en månad. Minst. Jag vill INTE ha reklam. Jag vill INTE se det på TV. Jag vill INTE idiotförklaras att var en lam, viljelös, allt enligt reklambyråerna , konsument som med fågelholkliknande min sublimeras att konsumera. Tror ni det är så enkelt?

Så snälla - vill du sälja till mig så utgå ifrån att jag är smart. Att jag ser igenom enfalden. Att jag konsumerar om jag vill, inte för att det enbart är billigt.

Eller är det verkligen så att folk är korkade? Funkar de här reklamutskicken? Har reklamannonsörerna uppföljning, utvärdering och kostnadsanalys av sina kampanjer? Eller tror och hoppas de att det bara fungerar?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Intressant?

Mer om Reklam:

Kommentarer

  1. En månad? Jag kör med aldrig, det innebär minst en 20års-period...

    SvaraRadera
  2. Mycket reklam blir det, jag stör mig mest på telefon försäljning, är med i nixs men det ringer ibland ändå.

    SvaraRadera
  3. Läste en gång att bara tio procent av reklamen som görs funkar. Kruxet är att ingen vilka de tio procenten är.

    SvaraRadera
  4. nonhosonno: Det ringer inte i från företag som du har någon slags kontakt med då? Jag har varit med i NIX många år och får bara samtal från de förtag jag har tjänster hos. Fick för många "erbjudanden" av Bredbandsbolaget när jag hade dem och bad vänligt att ta bort mig från deras "erbjudan-lista" eller vad de nu har för benämning och fick aldrig mer ett samtal från dem längre. Jag tror många kan enkelt sätta en spärr på ditt nummer om du ber om det.

    För övrigt tror jag verkligen reklam har stor påverkan på vad man köper mer än vad man tror.
    Mest för att man är lat och inte riktigt granskar vad man har för alternativ alla gånger. Men ibland kan det vara lämpligt om man är som både du och jag verkar vara; selektiva. Man får ett reklamutskick/nyhetsbrev när man kanske varit på gång med att köpa något nytt och man råkar få just ett erbjudande om en liknande produkt. För egen del är det inte ofta jag köper något som dimper ner i e-postlådan eller brevinkastet men den där hårddisken som jag spanat på ett tag nu är nedsatt i pris och då kanske man tar sin chans om det är ett vettigt pris på den.
    Sen är ju chansen näst intill obefintlig att jag trånar efter den där bågfilen eller cementblandaren Biltema hade i sitt reklamutskick i dag. Men spontanshopping är nog vanligare än vad man tror, påstår han som ändå studerat lite smått inom reklam och information :)

    Sen kan man ju kolla lite smått vad det är man själv köper hem för produkter och se om man fastnat för någon reklam. Vad har du för tandkräm? Något märke som haft aktiv reklam? Vad har du för parfymer? Coops egna?

    Snoka lite hos vänner när man tänker på detta så får man se lite roliga resultat även hos såna som säger att de inte köper "märkes"-varor eller faller för reklam. Det gör jag :)

    SvaraRadera
  5. matreklam är bra, rabatter och erbjudanden håller nere vår matkostnad avsevärt. Annars så finns det ju fina sökmotorer på nätet om det gäller kapitalvaror och annat som el och försäkringar.

    SvaraRadera
  6. Det är ingen slump att försäljarna ringer när du står vid middagsgrytorna. Tidpunkten är noga beräknad. Det lär vara så att många stressade människor säger ja till erbjudanden bara för att bli av med tjatet i luren. De flesta människor är alldeles för artiga för att bara lägga på och återvända till att njuta av sin pölsa i lugn och ro.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar be om att få erbjudandet tiilsänt skriftligt (vid telefonförsäljning) och det är det ingen som vill. Det brukar dröja länge till de ringer igen....
    Annars läser jag faktiskt reklam från de affärer/varor jag är intresserad av. Men det är ju mest för att kolla priser och att jämföra erbjudande, inte för att bestämma VAD jag skall köpa. Det har jag som regel bestämt innan genom att undersöka vilka produkter som finns på marknaden och genom att höra med andras erfarenheter. Det är mycket reklam som går rätt i soptunnan.

    SvaraRadera
  8. Jag gillar när det är reklam på TV, för jag kommer alltid på massa saker att göra när jag väl har satt mig i soffan. Jag brukar behöva springa iväg och borsta håret eller ta en frukt eller vad som helst, tycker det är jätteskönt att kunna komma bort från TV:n var tjugonde minut. Har ofta lovat mig själv att börja utnyttja pauserna till armhävningar och situps, men det brukar jag förstås "glömma bort"...

    SvaraRadera
  9. Håller helt å fullt med dej Per!! Reklam är en pest som verkar spridas både fortare å bredare än en skogsbrand! men kan knappt röra sej utan att bli utsatt för dravlet. jag brukar byta kanal omedebums när det bli reklam. jag köper det jag vill ha, när jag vill ha det!

    SvaraRadera
  10. håller med dig konsumera till konsummindre! Det görs massor under pausen! Vattnas blommor! Dammsuger ett rum i taget! Fixar disken osv...jag hinner aldrig se reklamen. Tror inte att så många sitter kvar och glor! Den dagen jag ser på tv reklam har jag alldeles för lite att göra! =) Dom som röker brukar ta rökpaus osv...=)
    Vanliga reklamen i brevlådan använder jag till pyssel...och grannen använder sitt till fågelburen=) Fast nu har jag börjat jämföra priser på mat mm. men mest är det bara sjukt jobbigt med reklam! Speciellt i stor sthlm då hela brevlådan är full på en dag!!

    SvaraRadera
  11. Jag har slopat den fasta telefonen sen ett par år tillbaka och använder bara mobil, under dom åren har det nog bara ringt 1 eller på sin höjd 2 telefonförsäljare - men det kompenseras av spam i min mailbox...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg