Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

Skadan skedd

Ett visst dåligt samvete lider jag av då både jag själv och fru Penning ägnar oss åt bilpendling till jobbet. Dåligt för miljön och för plånboken dessutom. Ibland funderar jag kring varför företag inte gör mer för att dess medarbetare ska kunna jobba mer på distans. Något intresse för detta upplever jag inte att det finns hos min arbetsgivare. Men det borde väl finnas ett incitament då det samtidigt är viktigt att sälja produkter som är miljövänliga? Hur resonerar ni, företagsledare?

Nåväl, tills vidare är det ett faktum att vår familj behöver två personbilar. Och det är inga speciella vagnar alls utan en kombi -07 och en minibil -09 som drar ungefär 0,75 respektive 0,6 liter milen blandad körning. Som ni säkert vet är det ju inget billigt att ha bil överhuvudtaget. Men när jag för ett tag sedan pratade med vårt försäkringsbolag blev jag varse om något som egentligen är självklart - att försäkringspremien speglar allt från stöldbegärlighet till reparationskostnader. Kort och gott, om du betalar en hög försäkringspremie har du troligen en 'dyr' bil i sin helhet.

Exempelvis berättade försäkringsgubben att nyare Audi A6 har haft många motorhaverier - och vips så kostar försäkringen närmare tiotusen kronor per år. Att Audi, som jag alltid sett som en kvalitetsbil, har relativt få maskinskador låter ju bra. Men när de väl sker är de groteskt dyra. I jämförelse har Ford Focus många fler fel per bil men de är av billigare karaktär så som krånglande bromsar och därmed också betydligt billigare för försäkringsbolaget och därför låg premie.

Att hela Volkswagenkoncernen har problem med motorer, växellådor och överkuggade kamkedjor kan läsas i Länförsäkringars rapport om bilskador för bilar från 2008 till 2012. I den jämförs tio populära bilmodeller och är mycket intressant läsning för mig och för er som gärna köper begagnad bil istället för en ny . Hela 3300 skador har granskats i rapporten vilket ger ett gott underlag.

Volvo V50 tätt följd av Ford Focus är de bilmodeller som är billigast att reparera vid maskinskada - ungefär åtta till nio tusen kronor. Överlägset dyrast är Audi A6 runt tjugoåttatusen kronor. Den genomsnittliga reparationskostnaden är 21 000 kronor och allra vanligast är en kamrem eller kamkedja som går åt skogen.

Maskinskada är ett gissel då de flesta bilförsäkringar har en milbegränsning - allt från tiotusen mil till, vad jag sett, upp till sexton tusen mil. Sedan betalar din egen plånbok hela kalaset vid motorskada.

Nu tar ju inte den här rapporten upp fordon från den tillverkare som är bäst i världen på att tillverka tillförlitliga motorer, nämligen Honda. Hondas bilar är märkligt nog relativt sett få på de svenska vägarna. Undrar just varför?

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

  1. Det är väl inte arbetsgivarens ansvar att du har valt att bosätta dig långt från jobbet?

    Det är inget orimligt önskemål från jobbets sida att de anställda ska vara på plats i möjligaste mån. Telefonmöten och mail är sällan lika effektivt som möten ansikte mot ansikte.

    Ta ansvar själv genom att minimera din miljöpåverkan.

    SvaraRadera
  2. Hej Per, som företagsledare kan jag säga att distansarbete sänker effektiviteten i alla gruppaktiviteter men är helt ok på individuella aktiviteter. Vi är väldigt restriktiva för dem som arbetar i grupp, vilket är vanligt i vår bransch.

    När det gäller bil är det ju lika mycket en modeaccessoar idag som ett bruksföremål, så det är ju inte så förvånande att försäljningen ser ut som den gör. Till Audis förvar (nej, jag kör inte Audi) kan man ju säga att jag själv lägger ett stort värde i att slippa stillestånd. Få dyrare fixar är bättre än fler billiga av den anledningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Vore intressant och höra om detta är er egen erfarenhet eller om det är statistiskt vederlagt? :)

      Absolut att märke och status spelar roll för många.

      Radera
    2. Det är egen erfarenhet, men vetenskapligheten i det hela kan självklart ifrågasättas...

      Radera
    3. Jag funderade mest på var någonstans grupparbeten sker utanför arbetsplatsen. På fiket? :)

      Radera
  3. Vi behöver ingen Audi för vår premie. Med en Honda-kombi i Malmös innerstad utan p-hus får vi slanta nära 9000 om året i försäkringspremie (då har vi ändå 15% i rabatt). Tanten som sålde bilen i Höör hade runt en fjärdedel.

    //OBMN

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg