Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte.

Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprakt …

Brådska med droska


I veckan som passerade blev det mycket åka av i privatekonomin. Det handlade helt enkelt om personbilars väl och ve. Familjen Penning är välkänd bland släkt och vänner att inte direkt äga den mest moderna bilparken. Mil- och årtal på kärrorna har stigit oroväckande och det stundade i veckan en besiktning av den ena vagnen.

En reparation var nödvändig för att få igenom bilen i besiktningen, det visste jag. Efter att ha talat med märkesverkstaden och fått en, bortom all sans och reson, prisidé greppade jag internetrodret och letade desperat efter alternativ. Jag fann ljuset - Autobutler. Ett fånigt namn men en fantastisk tjänst som jag inte trodde alls på när jag provade.

Inom 24 timmar hade jag erhållit tre offerter kring reparationen som låg - hör och häpna -  på mellan 25 och 35 % av märkesverkstadens prislapp. Reservdelar från AD bildelar eller Mekonomen vilket för mig är fullständigt i sin ordning. Jag valde en av offerterna, idag är bilen fixad och klar och den gick igenom besiktningen utan anmärkning. Jag är nöjd, så nöjd.

Inom kort stundar en ny besiktning för bil två. Den vagnen ska först få sin dom innan jag gör något mer - med lite tur kanske den tar sig igenom? Ingen sponsring har utgått för inlägget, vill jag tillägga.

Men åter till det här med vad personbilen kan göra med en privatekonomi som borde stråla. En god vän till mig köpte två helt nya bilar till sig och sin fru för ett par år sedan. Den kostnaden lade de som ett nytt lån på bostaden - något som är ganska vanligt. Jag diskuterade lite löst med honom för någon vecka sedan kring vad de där bilarna egentligen kostade hans familj varje månad. Värdeminskning, skatt, försäkring och service kommer man inte undan. Efter några enkla beräkningar i Excel, där även räntekostnaden på lånet bakades in, visade det sig att bilkostnaden landade på drygt tiotusen kronor per månad - ett belopp som inte varit roligt att betala varje månad direkt från plånboken. Men kostnaden landade faktiskt där. Magstarkt och förfärligt mycket pengar.

Med våra två gamla droskor tycker jag likväl att kostnaden är grotesk, det här med att äga personbil. Jag förvånas över att det står så många nyare bilar på uppfarterna i gatan. Jag är övertygad om att många finansierar sina bilar med lån på ett eller annat sätt. Vår egen strategi numera är att spara ihop till bilköp. Och den dag det behöver ske så är det också det belopp som sparats samman för ändamålet som ska räcka till. Och det lär inte bli några ögonbrynshöjare utan bättre begagnade vagnar. Det är helt OK om grannarna tror att vi inte har råd med bättre än så, så länge de för vår del är betalda i förväg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ja, det där med att äga bil det är ingen vacker historia. Som du tar upp här tror jag att väldigt många inte har full koll på totala kostnaden för bilägandet. Själv köpte jag alltid nya bilar fram tills för något år sedan då konstaterade jag och min fru att det var ett väldans slöseri med pengar och tänkte om. Faktum är att vi i veckan gjort klart affären på familjens nya bil. Nästa vecka hämtar vi vår nya Toyota med ett par år på nacken.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom begagnad kvalitet, bra jobbat. :)

      Radera
  2. En Toyota som precis genomgått stora servicen runt 10 000 mil med full servicebok är mycket bil för pengarna. Kommer att hålla 10 000 till, ha en relativt låg värdeminskning samt erbjuda bekymmersfritt ägande (statistiskt sett). Är inne på min andra med detta upplägg men visst är bilen förknippade med stora utgifter oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte 10 000 till utan betydligt mer?

      Radera
    2. 10 000 bekymmersfritt sen börjar det hända saker även för en Toyota men visst går den säkert längre än så beroende på hur snälla milen är.

      Radera
  3. Jag skulle inte chansa....
    6.000 bekymmersfria mil är nog vad man kan räkna med med lite riskspridning, beroende på om man har tur eller otur
    Men det är inte dåligt det heller.
    Lycka till.

    Besser

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. En kompis till mig ringde märkesverkstaden för pris på byte av bakre ljuddämparen, drygt 3000:- ville de ha, då tipsade jag om en verkstad jag brukar anlita, och där fick de istället priset 1400:- så märkesverkstäderna rånar folk på pengar helt klart, skamligt är bara förnamnet.

    Frugan kör med sin "privatleasing" Polo och jag rattar min 17år gamla Saab.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att jämföra så är det också svårt att avgöra vad som är skäligt. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg