Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

De bästa SUV:arna för familjen med stil


Att välja den mest optimala och funktionella bilen för familjen är en viktig fråga. Det handlar om att erhålla allt från komfort till flexibilitet utan att behöva göra avkall på prestanda, design och utstrålning. En stor familjebil av SUV-modell är därför ett utmärkt val för dig med barn och behov av stora innerutrymmen. Att samtidigt kunna visa din status, din smak och inte minst - din individualitet - är fullt möjligt med en bil av denna karaktär.

Så vad ska ni välja för en bil? Modellerna och utbudet är stort så därför har jag här sammanfattat de SUV:s som är rätt för både den stora familjen och människan i den framgångsrika karriären.

BMW X5


Den nya V8-motorn på 4,4 liter som sitter i BMW X5 xDrive50i har fått dubbelturbo och variabla ventiltider. Effekten är 450 hästkrafter och det betyder 0-100 km/h på 5 ­sekunder blankt. Upplevelsen är mjuk och odramatisk. Och motorljudet är en del av upp­levelsen. De flesta X5:or som säljs i Sverige kommer dock att bli X5 xDrive30d som har en sexcylindrig trelitersdiesel. Det här är en mycket smartare motor, även om den kanske inte känns lika ­busig. Lastkapaciteten är bra - 650 liter ska bilen svälja med baksätet på plats. Fäller man det har man ett plant lastutrymme på 1 870 liter. Lasttröskeln är dock hög, som på de flesta bilar i den här kategorin. Pris från 589 000 kronor.

Range Rover Sport


Hela poängen med den här bilen är att den ska synas så mycket som bara möjligt: "Man ska inte bara vända sig om när man ser den på stan - man ska vända sig och råka gå in i en stolpe", har ­någon på Land Rover sagt. Och de har lyckats. Vart Range Rover Sport än kommer väcker den uppmärksamhet med sin både uppkäftiga och vackra uppsyn. Det är inte bara ett maxat yttre som får Range Rover Sport att sticka ut, det här är på många sätt en bil utöver det vanliga. Det mest anmärkningsvärda är inredningen, som kan bli hur fin som helst om man går upp lite i utrustningsnivå. Alla material, varje detalj är noga utvald och känslan av lyx är påtaglig. Det hade kunnat bli vulgärt, men Range Rover Sport lyckas balansera på den tunna gränsen utan att kliva över den. Komforten är ett annat av Range ­Rover Sports många företräden. Precis som sin ­storebror, som bara heter Range Rover, har Sportversionen luftfjädring som får den tunga bilen att sväva mjukt fram som på små moln. Ljudkomforten är också feno­menal, här ­slipper man skrammel från inredning, störande vindtjut och buller från hjulen. All tänkbar utrustning som kan förhöja upp­levelsen ytterligare finns naturligtvis till ­bilen, men mycket hittar man i tillvalslistan. ­Köper man instegsmodellen för 599 000 kronor kommer man dock att sakna ett och annat.

Audi Q7



Audi Q7 är en överlevare. Modellen dök upp 2005 och har sedan dess bara fått en enklare facelift. Ändå känns den fortfarande hyfsat modern att köra. Tittar man på utformning av utrustningen i kupén blir det dock tydligt att det här inte är någon ungdom. Q7 är en fläskig bil, men är smidig som en personbil att köra. Komforten är bra och chassit är styvt för att vara en suv. Q7 är en utmärkt dragbil, men är inte någon terrängbil. Lastutrymmet är ok, men jämfört med modernare modeller bleknar den. Den sexcylindriga dieseln 3,0 TDI är fortfarande en av de trevligaste i klassen. Från 512 200 kronor.

Jag hoppas att du här kunnat hitta hjälp i detta stora beslut - att hitta den optimala familje-SUV:en*.

* Och detta är en ren bullshit-artikel. Den bästa 'familjebilen' är ett par cyklar till föräldrarna och en kärra bakom att koppla på att lasta barnen i. Andra bästa alternativet är en begagnad, bra mindre bil som är billig att tanka, försäkra, äga och inte minst med en rimlig värdeminskning. Har du en mycket stor familj att transportera så finns det lämpliga familjebussar som rullat mil men är billiga i inköp. För det som figurerar här ovan handlar om sjukligt statusbegär som dränerar oerhörda summor pengar från din privatekonomi - pengar som du kan använda så mycket bättre än att lägga dem på en stor, dyr bil med en grotesk värdeminskning. Som? Jo, att förverkliga dig själv och dina drömmar, som att uppleva fantastiska platser tillsammans med din familj, som att kunna be banken att dra dit pepparen växer - som att bli ekonomiskt oberoende. Personbilen är ett av de allra största hoten mot allt detta - så tänk efter före!

Jag vill tacka Mr Money Mustache för inspirationen till denna artikel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Haha misstänkte att det skulle komma en "rättning" längst ner :)

    SvaraRadera
  2. Blev lite orolig först...

    Min strategi är Toyota som gått ca 10' och haft stor service. En sådan bör man få för ca 100k och den bör hålla många år om man sköter den rätt. Är inne på min andra men börjat spara till nummer tre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toyota är väldigt driftsäkra, åtminstone historiskt sett.

      Radera
  3. Jag får väl erkänna att jag tittade på s k SUV:ar när vi skulle köpa bil tidigare i år, dock saknade dom något väsentligt, stort bagage!? I princip alla bilar vi tittade på såg VÄLDIGT stora ut på utsidan men hade ett litet bagage, därför köpte vi tillslut en kombi (Opel Vectra -07 med monsterbagage)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni gjorde ett smart val. Opel har uselt rykte som inte stämmer med verkligheten. Vi köpte vår Vectra 07 helt ny för 179 tusen kronor, har nu rullat 24 tusen mil, inga bekymmer och ingen rost någonstans. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg