Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte.

Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprakt …

Den bästa bilaffären


Jag hör ibland att folk blandar samman bilköp med en investering. Ja, att köpa bil är en stor investering. Vad är det de säger? Längre ifrån en investering än att köpa en bil kan man knappast komma. Att finna någon som helst avkastning i en bilaffär är ytterst sällsynt. Den bästa bilaffären är helt enkelt den som aldrig blir av. Att ta bussen är en fröjd för plånboken. Att cykla är ännu bättre, det främjar dessutom hälsan.

Men om du behöver en bil - vad ska du då ta dig för? Sporadiskt behov kan lösas med en bilpool, däremot kräver daglig pendling att du har tillgång till vagnen kontinuerligt. Det är i en sådan sits som jag själv är i.

Personbilsförsäljningen har ökat den senare tiden, det vill säga nya, blanka, fina bilar. Och de är ta mig tusan inte gratis. En populär bil i mina kvarter är Volvo XC60 som relativt unga föräldrar skjutsar sina barn till dagis med. En sådan vagn börjar runt 350 000 kronor men det finns många tillval som kan ta prislappen till förfärande nivåer. De som tjänar lite mindre kanske väljer en Kia Sportage som också ser tuff och modern ut - lite drygt 200 000 kronor och du är ägare till en sådan.

De flesta bilförsäljare står med finansieringserbjudanden i handen när du kikar in i bilhallen. Du kan raskt få ett billån men även det senaste knepet som kallas privatleasing - som helt enkelt innebär att du hyr bilen under en avtalsperiod och sedan lämnar tillbaks den därefter. Privatleasing ökar kraftigt och anledningen är oklar men marknadsföringen av konceptet är stor vilket kan påverka.

Privatleasing framställs som ett bekymmersfritt bilägande vilket det kan vara - däremot så är det sällan billigare. Motormännen har en intressant text i ämnet som är läsvärd. Helt klart är att för bilhandlarna är affären en kassako eftersom de får provision av den bank som finansierar leasingen. Det är mer lönsamt för en bilhandlare att lägga upp en finansiering i kombination med en försäkring än att sälja bilen kontant.

Jag vet att känslan av att vara först att köra en ny bil är fantastisk. Lika fantastiskt tråkigt är den första parkeringsrepan. Det är bara att inse - det är oerhört stora pengar för en känsla som går över efter några veckor eller ett par månader. 40 till 60 procent av en ny bils värde är bortblåst efter tre år. Den fina XC60:n förlorar därför mellan 125 och 191 kronor i värde per dag. För mig är det definitivt inte värt det.

Att köpa en begagnad personbil är därför det bästa alternativet. Jag köpte Teknikens värld:s Stora BegBilBoken som kostade 149 kronor. 223 modeller testade och där har jag letat ut ett antal bilmodeller som kan komma ifråga för familjen Penning när det är dags att byta bil. Det finns oerhört mycket ekonomisk frihet i en utebliven nybilsaffär.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Bra skrivet!

    Vilka modeller ligger bra till?

    Jag gillar Toyota för driftssäkerheten och kvaliteten i allmänhet, har startat sparande för kommande bilbyte: http://z2036.blogspot.se/2015/02/bil-2020-ny-portfolj.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Jag bevakar följande vagnar via sparade sökningar på Blocket:

      Citroen C5, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis samt VW Passat.

      Radera
    2. ..och max pris satt till 130 tusen och miltal 12 tusen. Som sagt, jag bevakar mest prisutvecklingen.

      Radera
  2. Jag misstänker att privatleasing ökar p.g.a. att man inte behöver kontantinsats. Man kan köra iväg med en ny bil utan att "betala" något vid köptillfället medan köp/lånefinansiering kräver väl att ca 20% av köpbeloppet ska betalas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så. Man missar dock att det inte finns någon avdragsgill ränta i leasing.

      Radera
  3. Bra synpunkt om bilar och kostnader...

    Vad kostar en "bra bil"?
    Jag har själv funderat på frågan och trodde att den kostar minst 150 tkr, men inser nu att man kan få en "bra bil" även för 50 tkr om man är lite noggrann vid urvalet.
    Kanske inte lika "bra" som för 150 tkr men tillräckligt "bra" för att ha ett relativt bekymmersfritt bilägande.
    Till saken hör att jag bara kör 700 mil per år.
    Så frågan blir... vad kostar en "bra" bil enligt er andra?

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man ha bekvämligheter som AC, fönsterhissar m.m. samt en större modell som gått max ca 10 000 så landar man nog på 70k-110k gissar jag men jag är ingen expert på bilar...

      Radera
    2. Själv ser jag en hel del till säkerheten och den blir allt bättre ju nyare vagnen är. Bränsleekonomin är också viktig för mig som kör plus 2500 mil per år samt skatt och försäkring. För mig är nog en 'bra' bil 2010 eller nyare med 100-130 tusen loppor på prislappen.

      Radera
  4. Scoda octavia -99, inköp 8 000 kr. Lagning och däck på 2 år, ca 4000 kr. Skatt och trafikförsäkring, ca 3000 kr/år. <- definitionen av bra bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste må gott över alla de slantar du inte slösar bort.. :)

      Radera
    2. Kunde inte ha sagt det bättre själv. För slösa bort pengar gör ni ju verkligen ;) Jag blir mörkrädd av diskussionen när ni säger att en pryl som ska flytta er från punkt A till B måste kosta över 100 000.

      Hade jag lagt det dubbla inköpspriset så hade jag fått all komfort ni önskar och i det närmaste all säkerhet och bränslesnålhet. Jag har det nästan i dag men inte riktigt. Fin lack utan rost och under 20 000 mil. Kommer en gigantreparation så kan jag istället köpa en "ny" igen. Slipper då skatten första året också ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg