Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

Billigare bil


Jag kommer att behöva din hjälp. Men först så ska jag berätta kring bakgrunden. Den handlar om vikten om att placera hundratusentals kronor på uppfarten - för det är där som de helst ska vara, sägs det. De ska synas.

Vi är en familj med behov av bil - så är det i stora delar av landet även om våra folkvalda gärna navelskådar storstaden och hänvisar till tunnelbana, tåg eller buss. Det kan däremot inte finnas en fungerande vardag eller helg för flertalet svenskar utan en personbil. Familjen Penning behöver två.

Den senast inköpta vagnen var det första någonsin inköpt utan belåning. Den rönte en nedprutad prislapp av runt etthundratusen kronor och ett inbyte av gamla droskan. Det var ett bra köp i många hänseenden - 6 år gammal, niotusen mil på mätaren och i gott skick. Men det viktigaste var att den betalades ur kassa vilket i sig är jobbigt då det syns så tydligt. Köpet gröpte ur kassakistan vilket i sig är trist. Men när man lånar pengar till att köpa en bil mister lätt kostnaden fokus som istället hamnar på det roliga med en ny vagn. Att det är du i din framtid som får ta kostnaden struntar lätt du och här i.

Än mer bedrägligt är att låna på bostaden för dylika lån - då försvinner liksom lånet vips av sig själv och in i stora huslånet. Det syns inte att de där pengarna betalade en finfin SUV eller Tesla. Även om vi visserligen inte köpte annat än Volvosar och Passater så ägnade jag och frugan oss åt dessa självbedrägerier - under 16 år fördubblades vårt bostadslån av sådana köp och renoveringar.

Sedan köpet av vårt senaste och kanske sista hus år 2011 bestämde vi oss för att aldrig göra så mera. Aldrig låna mer på bostaden. Aldrig låna mer till konsumtionslån. Inte låna mera alls. Vi startade att amortera stadigfast och nådde i månadsskiftet 12 procent av total boendeskulden. Familjen Pennings kassakista stod för bilköpet. Nog nu.

Under sommaren har jag letat alternativ till bilbyte numero dos. Vi har tittat på en del men inte nått konsensus. Nu lutar det åt att beslutet är att försöka köra till våren med innevarande droska - för att det är dyrt att byta bil, för att det är tråkigt att betala för den och att det dränerar vägen mot ekonomisk frihet. Imorgon är det besiktning av vagnen och det kan ju påverkar det slutliga beslutet att kunna invänta ytterligare sex månader innan kostnaden kommer är bara en fördel.

Jag har vissa kriterier som jag vill förhålla mig till - men vad säger ni? Har ni några förslag på en bra, driftsäker, rostfri bil? Tips emotses. Vad jag däremot säger är:

  1. 2011 eller nyare - jag vill ha hyfsat modernt säkerhetstänk och bränsleekonomi i vagnen.
  2. Ingen diesel. Dess framtid ter sig synnerligen osäker.
  3. Minst golfklass - inte en för liten bil. Inte ens femmor i NCAP står emot mer plåt.
  4. Max 10 000 mil. Allt slits för varje mil och där ser jag en bra brytgräns, inte minst på prislappen.
Jag behöver din hjälp. Tack, kära du.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg