Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

Nytt svart hål


Och till sist, efter ångestfyllda dagar och nätter, blev det ett fordonsköp. Härförleden skrev jag om all tid jag ägnat åt att analysera lämpliga vagnar utifrån ekonomi och viktiga egenskaper så som säkerhet och driftsäkerhet. Jag bad också om råd, erfarenheter och tips från er andra bilägare vilket jag också fick och är mycket tacksam över. Det slutade med ett köp denna söndag som mötte mina kriterier:

  • 2011 eller nyare - det blev en tolva.
  • Ingen diesel - en bensinare av snålare mått.
  • Minst golfklass - check på den.
  • Max 10 000 mil - 5000 mil på mätaren.
När det gäller så pass dyra pjäser som en personbil, även om jag köper begagnat och inte vill betala ett för stort belopp, så behövs det göras en rejäl research vilket jag också gjort. Jag fick tips på Volvo som har hög säkerhet men också ett högt andrahandsvärde så det bilmärket föll bort. Så även SAAB, Seat och Skoda. Kia och Hyundai låg högt ett tag på listan men föll bort då det visar sig att deras låga antal kring motorfel i försäkringsbolagens statistik beror på en generös goodwill - i sig inget fel men inget jag ser som fördelaktigt. Toyota har kvalitet men prislappen visar också detta. Men vad blev det då?

Jo, det blev en bil som för många är ointressant på grund av sin historia - inte minst rosten och detaljkvaliteten. Men 2007 köpte vi en bil av detta märke, körde den problemfritt i tjugofyratusen mil och inte fanns det ens en rostfläck åtta år senare trots att vi aldrig tvättade den. Det blev en annan, mindre modell nu som har goda betyg av sina köpare. Den blev 2016 utsedd till årets bil, något som dess större syskon blev 2009. Den ratas av många då den anses som gubbig.

Med hjälp av Blocket och appen AutoUncle hittade jag under fredagen en vagn som var den billigaste i landet - i Lund. Idag hängde jag på firmans lås när de öppnade, provkörde, prutade och gjorde affär. Slutprislappen efter inbyte blev 72 tusenlappar. Jag känner mig mycket nöjd. Nu är tanken att denna bil ska rulla tills den har ett marknadsvärde på högst 20 000 kronor. 

Bilen har några stenskott och en del repor, mestadels i plasten. Men det bryr jag mig inte om. En bilaffär är aldrig en bra affär hur man än gör - men kan vara mindre dålig än en katastrof.

Ha en trevlig söndagkväll. Det blev en sådan här, förresten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg