Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Månadssummering 2020 juni

Njuter av trädgården. I år har jag försökt utöka med blommande växter som bin och fjärilar älskar. Stäppsalvia är nytt men har mycket lavendel som också är populärt. Har tre nässefjärilar som verkar vara buddies då de hänger mest hela dagarna. Upplever dock att det är färre insekter i år vilket är lite oroande. Vart har alla humlor tagit vägen? En fem eller sex stycken är allt som besöker min rabatt. Känner en oro för våra små trädgårdsmästare.
Värmen har stundtals varit brutal denna månad och hemarbetet tungt ibland. Men nu när vi summerar juni månad ska föll inkomsten in väl. Skatteåterbäring och normala inkomster gav ett gott belopp. Och även om vi lever gott och inte snålar alls nådde vi ett sparande på 32% varav långsiktigt 22%. Avkastningen totalt sett var dock negativ med -0,25% vilket innebar att Sunny Days™ steg med 1,68% insatt kapital medtaget. På något sätt är det mentalt tillfredsställande att kunna öka kapitalet även vid nedgång. Sedan årsskiftet är guldhönan 8,74% fetare…

Investeringsparadox


Tacka tusan för att folk har dålig ekonomi - det finns ju så många som vill ha deras pengar. Vi har ju allt från alldeles Allra till privatleasing av SUV. Det finns alltid fler frestelser än vad det finns slantar tillgängliga. Idag fick jag ett mail med den skrattretande titeln 11 privatleasingfynd. Fynd? Jisses och jösses!

Det listades alltså elva droskor i den så kallade förhöjda personbilsklassen SUV som man menade var väldigt bra och förmånliga att privatleasa. De började på 2 795 kronor och toppade på 4 895. Det är då en månadskostnad med redan skattade kronor över vanligtvis tre år, det vill säga mellan 100 620 upptill 176 220 kronor. För de pengarna får du nöjet att åka i en ny, fin bil för att sedan lämna tillbaka den och det var det, det. Att avgiften för bilen kan gå upp under leasingtiden är heller inte att förglömma.

Om det blir fel på bilen och den inte kan användas under en tid blir det inte billigare för dig. Du får inte dra av någon summa utan måste ändå betala full månadsavgift till den du leasar bilen av. Om du inte betalar månadskostnaden i tid kan vissa leasingföretag ta tillbaka bilen och bryta avtalet redan efter två veckor. Det kan innebära att du tvingas betala stora summor utöver att de tar tillbaka bilen. Du har generellt inte rätt att säga upp avtalet i förtid och är alltså fast i avtalet under hela den överenskomna löptiden - vanligen tre år. Om leasingavtalet går med på en uppsägning riskerar det att bli mycket dyrt. Ofta handlar det om 35 procent av återstående leasingavgifter.

Du kan inte ändra antal mil under avtalstiden. Ifall du får ändrade körvanor - exempelvis måste pendla längre till och från arbete– kan du tvingas betala för att du kört 'övermil' - alternativt att du står med en bil som du betalar avgift för, men inte kan köra eftersom du redan använt upp milen. Många bilföretag listar sina erbjudanden på hemsidorna - men ofta blandar de ihop privatleasing med erbjudanden om leasing för företag. Trots att du väljer privatköp eller privatleasing är det vanligt att priserna står är exklusive moms. Det är upp till dig att ha den förståelsen.

Intressantare är att vara begagnatköpare i dessa tider av hyrd glädje - i bilhallarna finns det bilar som är 3 år gamla, i fantastiskt skick och med låga mil. Skador och onormalt slitage kostar minst sagt extra och så gör övermil. Att ha barn och husdjur i en privatleasad bil kan bli dyrt och vissa avtal godkänner inte husdjur i bilen överhuvudtaget. När bilen lämnas tillbaka efter leasingperiodens slut ska den vara i normalt skick, men vad som bedöms som normalt skick eller onormalt slitage kan vara oklart. Som konsument är du utlämnad till leasingbolagens bedömning. Sådana som jag som köper begagnat får ett smörgåsbord av kvalitet till lågt pris.

Ofta görs jämförelsen mellan att privatleasa en ny bil eller köpa en dito. Båda är lika fel och enligt mig inget som ens är lönt att räkna på - det är svindyrt oavsett. Nej, begagnad bil är melodin. Våra 2 vagnar är båda 2012:or med mindre än tiotusen mil på mätarna, i finfint skick och tillsammans kostade de oss 182 000 kronor - det är också massor med pengar. Och det räcker mer än väl att punga ut dessa slantar.

Investera i en bil? Sådana finns inte - det är en paradox.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg