Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Månadssummering 2020 juni

Njuter av trädgården. I år har jag försökt utöka med blommande växter som bin och fjärilar älskar. Stäppsalvia är nytt men har mycket lavendel som också är populärt. Har tre nässefjärilar som verkar vara buddies då de hänger mest hela dagarna. Upplever dock att det är färre insekter i år vilket är lite oroande. Vart har alla humlor tagit vägen? En fem eller sex stycken är allt som besöker min rabatt. Känner en oro för våra små trädgårdsmästare.
Värmen har stundtals varit brutal denna månad och hemarbetet tungt ibland. Men nu när vi summerar juni månad ska föll inkomsten in väl. Skatteåterbäring och normala inkomster gav ett gott belopp. Och även om vi lever gott och inte snålar alls nådde vi ett sparande på 32% varav långsiktigt 22%. Avkastningen totalt sett var dock negativ med -0,25% vilket innebar att Sunny Days™ steg med 1,68% insatt kapital medtaget. På något sätt är det mentalt tillfredsställande att kunna öka kapitalet även vid nedgång. Sedan årsskiftet är guldhönan 8,74% fetare…

Trött hela tiden


Nej, jag vill verkligen inte ha det så här. Min ork och energi räcker inte till. På morgonen, jovisst, är jag utvilad och pigg. Men allt efter vad dagen lider så tar energin slut. I slutet av arbetsdagen finns det inte mycket kvar att hämta. Jag är trött på min trötthet.

Enligt The Royal College of Psychiatrists känner sig en av fem personer ovanligt trötta oavsett tid på dagen och tio procent har drabbats av långvarig utmattning. Det kallas TATT efter engelskans Tired All The Time och tydligen finns det klara orsaker till detta fenomen. I korthet talar man om medicinska orsaker men också livsstilsfaktorer.

Om du har känt dig trött i mer än fyra veckor är det första du bör göra att ta kontakt med en läkare. Med ett enkelt blodprov kan det utredas ifall du har till exempel blodbrist, en underaktiv sköldkörtel eller något annat där trötthet är ett symptom. Din läkare kan också bedöma om du har ångest eller lider av depression, vilket även det kan störa sömnen och orsaka trötthet.

Andra anledningar till TATT kan vara saker som övervikt eller undervikt. När du är överviktig behöver din kropp arbeta hårdare för att genomföra vardagliga sysslor, och om du är underviktig kan det vardagliga livet vara fysiskt ansträngande om du har en mindre mängd muskelmassa.

Om det inte finns några uppenbara fysiska eller psykiska anledningar som orsakat din trötthet kan det vara dags att titta på din livsstil.

Om du ofta känner dig trött på eftermiddagarna eller mellan måltiderna, alternativt får väldigt höga energinivåer efter att du ätit, kan det bero på att du äter för mycket socker. Att minska mängden socker du äter kan hjälpa till att stabilisera ditt blodsocker, minska tröttheten och minska risken att drabbas av typ 2-diabetes.

Alla bör träna mer, men om du är för trött för att röra dig kanske det inte känns särskilt aktuellt att ge dig ut och springa. Det här kan dock leda till en ond spiral: ju mindre aktiv du är, desto svagare kommer din kropp att bli vilket gör att du tröttnar snabbare när du faktiskt försöker bli mer aktiv. Men träning kan verkligen få dig att känna dig piggare.

Ljus och mörker påverkar saker som vakenhet och sömnighet, aptit, sinnesstämning och aktivitetsnivå. När dagsljuset blir mindre under hösten och vintern kan dessa funktioner påverkas, vilket kan leda till trötthet och en låg sinnesstämning. Om du vaknar, äter frukost inomhus, tar dig till jobbet i ett fordon och spenderar hela arbetsdagen inomhus kommer du inte komma i kontakt med tillräckligt mycket naturligt ljus.

Alla vet att det är viktigt att sova bra, men nyckeln till ökade energinivåer är egentligen att hålla sig till en rutin där man går och lägger sig och går upp vid samma tid varje dag. Om man har en varierad sömncykel kan det innebära en negativ påverkan på våra energinivåer. Oregelbunden sömn liknar effekten som fås vid jetlag, och påverkar oss lika mycket som att resa två eller tre tidszoner.

Min besiktning är gjord. Jag är lätt överviktig så detta ska nu hanteras. Sömnen ska få mer prioritet och jag ska lägga mig ungefär samma tid dagligen. Mina blodvärden och min sköldkörtel är i ordning men levervärden en gnutta utanför marginalerna. Mitt blodsocker kunde vara bättre.

Så när man blir lite äldre, som vi blir varje dag, behöver man göra ifrån sig bättre. Jag behöver kämpa på lite mera för att orka mera. Tröttheten ska inte vinna.

Kommentarer

Populära inlägg