Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

I skuggan

Ja, det lite konstigt. Men nu är jag här igen där jag en gång var. I skuggan. I solnedgången. I periferin. Där jag trivs bäst, kanske. Ingen strålkastare utan en solstråle mot mitt ansikte. En stilla kvällsbris däri jag kan notera och fundera. Min tid på en plats är över och jag har vandrat hem till min egen domän. 
Att skriva är inspiration. Varje ord ska vara avvägt och ha sin funktion. Därför lär mina texter bli mindre frekventa än förr. Men samtidigt, med stor säkerhet, intressantare i sitt innehåll. När jag lyckats som bäst med mina ord, då har jag känt mig berörd och nästan gråtmild. Och tänkt att det här, det blev bra. För precis som prat i största allmänhet så är även texterna mångfaldet större än efterfrågan. Om du ska lyssna på något så ska det vara värt tiden och uppmärksamheten. Detsamma med texten - den ska vara kärnfull, intressant, lärorik och skapa något hos läsaren. Vad detta något än är så ska det kännas värt mödan.
Jag började att skriva på den här bloggen 2007. Det ä…

Lugnet


Någon häller kallt vatten över dig och du blir överraskad och blöt. Någon hoppar fram ur mörkret och skrämmer dig så att du skriker till. Någon kör som en dåre och kapar din framfart och du blir förbannad. Sådana reaktioner är inte konstiga utan helt naturliga. Men vilka vi är som människor är inte hur vi reagerar i dylika situationer utan det avslöjas av vad som sker därefter.

Det är utrymmet mellan stimuli och respons som avgör vilka vi är. Kör du ikapp galningen och ger honom fingret genom bilrutan? Skriker du och är arg?

Du ska lära dig att sätta stopp. Du ska träna din reaktion.

Stäng dina ögon och tillåt dig att känna efter hur du känner när du blir full av ilska, rädsla eller skam. Försök att komma ihåg tillfällen då du kände detta och låt det fylla ditt sinne och din kropp. Låt det komma till dig i din hud, din andning, dina muskler och ditt huvud. Känn den dunkande vreden, skräcken och förfäran.

Och när du är full av dessa känslor - tänk dig en stor, röd stopp-skylt! Släpp efter och släpp känslorna och låt kroppen komma till vila. Träna det här regelbundet tills du känner att du kan göra exakt det här i situationer som är verkliga.

Precis som du tränar och utbildar dig i andra saker så ska du träna dig i att hantera stor stress. Det är fullt möjligt att göra det här och på så sätt bespara dig så mycket tråkigheter. Så när en oförskämd förare tränger dig i trafiken så behöver du inte reagera med ilska. Med träning kommer du för ditt inre att se stopp-skylten och låta dina dåliga känslor rinna av dig.

Och på så sätt blir en tråkig stund inte nödvändigtvis en trevlig - men en stund som inte förstör din dag.

Kommentarer

Populära inlägg